'ملك سلیمان'؛ گامی به سوی سینمای استاندارد
نوشته شده توسط : breketid

'ملك سلیمان' با تكیه بر منابع تاریخی، دوره ای از فرمانروایی حضرت سلیمان جوان را به تصویر می كشد كه این پیامبر با مشكلاتی مختلف مانند حسادت و كارشكنی های عالمان یهودی و حمله اجنه به مردم شهرهای تحت حكومت خود مواجه است.

شهریار بحرانی برای جذاب تر شدن قصه خود، ماجرای حمله اجنه به شهر و مقابله سلیمان با آنها را محور داستان قرار داده و بخش های مربوط به آن را با مهارت خاصی به تصویر كشیده است.

سكانس آغازین فیلم با حضور جادوگری شیطان پرست در كنار عالم یهودی مخالف با سلیمان ، زمینه را برای اتفاق های بعدی فراهم كرده و ذهن تماشاگر را آماده می سازد.

بحرانی در خلق شخصیت حضرت سلیمان(ع) فوق العاده عمل كرده و توانسته عظمت روح این پیامبر را به نحوی آبرومند و دوست داشتنی به تصویر بكشد و در این میان رابطه وی با همسر پا به ماهش (میریام) به دور از اغراق های معمول از كار درآمده است.

در این میان فقط رابطه او با 'آصف' دوست قدیمی پدرش - حضرت داود - آنچنان كه باید از آب درنیامده و فیلم از این زاویه ضربه خورده است.

بحرانی با وجود بودجه مناسب و سكانس های اكشن فراوان، محتوای اثر خود را فدای این قضیه نكرده و در لابلای داستان به برخی انحراف های بزرگان قوم یهود در آن دوره تاریخی اشاره كرده و به درستی انگشت روی ربا خواری گذاشته كه زمینه را برای هجوم اجنه به شهر را فراهم می آورد.

در این میان، شخصیت های فرعی فیلم مانند سرداران سپاه حضرت سلیمان(ع) شباهت بسیاری به فیلم های هالیوودی داشته و بیشتر تداعی گر آثاری از جنس 'شجاع دل' و 'قلمرو بهشت' هستند.

شهریار بحرانی به شهادت فیلم هایش، توجه ویژه ای به جلوه های بصری داشته و در دهه 60 برای بخشی از فیلم 'گذرگاه' از نمای شیشه ای برای انفجار یك پل استفاده كرد.

این كارگردان سینما پس از تجربه موفق 'مریم مقدس' در گونه دینی، این بار به سراغ دوران زندگی پیامبری آمده كه دست وی را برای خلق تصاویری پر از جلوه های ویژه كامپیوتری باز گذاشته است.

نشستن هدهد روی دست سلیمان و نبرد سهمگین وی با اجنه، بخش عمده ای از زمان فیلم را به خود اختصاص داده كه در صورت عدم موفقیت آن، كلیت فیلم از دست می رفت.

اما این اتفاق به چند علت نیافتاد؛ نخست انتخاب بازیگری مانند 'امین زندگانی' برای نقش سلیمان نبی(ع) كه بسیاری از پارامترهای این نقش را دارا است و دوم هماهنگی عالی عوامل فنی ایرانی فیلم از جمله صدابردار و مدیر فیلمبرداری، سوم حضور تكنسینی به نام 'لئو لو' هنگ كنگی كه در بسیاری از فیلم های هالیوودی نقش برجسته ای برای اجرای جلوه های ویژه فیلم داشته و در نهایت مدیریت تولید فیلم كه توانسته كاری بزرگ را به سرانجام رسانده و اثری آبرومند و استاندارد را به دوستداران سینمای ایران ارائه كند.

فیلم 'ملك سلیمان' نمونه ایست از سینمای دینی جذاب و دوست داشتنی كه قابلیت جذب تماشاگران انبوه را دارند و می توانند به بازارهای منطقه ای راه یافته و بخشی از هزینه های هنگفتش را جبران كنند.

امید است این اتفاق تنها جرقه ای نبوده و استمرار داشته باشد. ساخت بخش های دوم و سوم 'ملك سلیمان' می تواند شروع مناسبی برای این امر باشد.

فیلم سینمایی 'ملك سلیمان' در بیست وهشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در 9 بخش نامزد شد و توانست سیمرغ بهترین چهره پردازی، بهترین جلوه‌های ویژه رایانه‌ای،

بهترین صداگذاری، بهترین موسیقی متن و بهترین نقش مكمل مرد - مهدی فقیه - را دریافت كند.

این اثر سینمایی همچنین در چهاردهمین جشن بزرگ خانه سینما، جایزه بهترین طراحی لباس، بهترین طراحی صحنه، بهترین فیلمبرداری و بهترین جلوه‌های بصری را كسب كرد.

فراهنگ ** 9173 ** 1071





:: برچسب‌ها: کانادا , موزه ,
:: بازدید از این مطلب : 228
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: